måndag, maj 15, 2006

O why, o CIO, o why?

Jag ägnade en del av söndagseftermiddagen för att fundera över varför jag irriterar mig så mycket på http://cio.idg.se.

Jag tror jag har det nu: jag irriterar mig eftersom jag förväntar mig att det ska finnas en svenskspråkig tidning som behandlar:

  • IT-styrning
  • Metodutveckling och verksamhetsutveckling
  • IT-ekonomi (olika aspekter)
  • System- och verksamhetsarkitektur
  • ...och liknande jox.

Det närmaste som råkade komma upp i min väg var http://cio.idg.se, och den motsvarade inte mina förväntningar (vilket naturligtvis inte är IDG:s fel).

Det andra skälet är att jag ogillar den är att den har en kraftig slagsida åt tekniska lösningar på verksamhetsproblem. Till skillnad från den engelskspråkliga varianten som ju mer fokuserar på verksamhetsproblem och deras lösning (inklusive metod- och organisationsfrågor).

Därigenom uppfyller den svenskspråkliga utgåvan inte sitt motto: "Länken mellan IT och affärer", utan känns mer som ett reklamblad från den lokala handlaren (just nu specialpris på morötter!).

Den trivialiserar hela frågan, helt enkelt. Och det är inte bra.

Inga kommentarer: