lördag, maj 06, 2006

Det där med IT-nytta...

...är inte helt lätt alla gånger. Det finns många tankefällor här.

I Birgitta Fagerströms doktorsavhandling som jag pushade för här finns en intressant formulering rörande nyttomätning:

Ett visst systems ”framgång” i termer av användning.

Tanken är inte ny. Ett infört system dissas när utvärderingsgruppen finner att bara 12% av systemets funktioner faktiskt används.

Hmmm... det finns ett ganska stort utrymme på vår tomt som jag aldrig beträder. Betyder det att det var misslyckat att köpa huset? Jag kör aldrig över 110 km/h. Gör det min bil (som ju kan gå fortare) mindre nyttig? Jag åker tåg och spårvagn 14 från och till jobbet varje dag, och ser inte åt de andra linjerna. Är mitt månadskort i onödan?

Om 88% av funktionerna i ett system aldrig används säger det visserligen att dessa funktioner var i någon mening onödiga. Men nyttan måste väl ändå främst mätas på de funktioner som faktiskt används, eller hur? Det är ju funktionerna som används, som bidrar till systemets positiva effekt i verksamhetens värdeskapande process (se här om det viktiga nyckeltalet "grunkvärde").

Jovisst, de 88 procenten kanske aldrig hade behövt utvecklas (om det är ett egenutvecklat system man pratar om). Men var de svåra att göra, eller bara en enkel spin-off från den grundläggande arkitektur som systemet ändå behövde ha?

Och om det är ett köpesystem, så köper man väl in det utifrån de funktioner man faktiskt behöver? De övriga funktionerna är mer "på köpet". En ordbehandlare blir ju inte sämre, bara för att majoriteten av dess användare inte förmår eller ens har behov av att skapa komplicerade makron.

Och vad är en "funktion"? Ur användarens synvinkel är det en del av ett användningsfall. Men om man väljer att implementera ett användningsfall som en eller flera "funktioner" kan ju bero på en massa olika överväganden.

Så nä... "endast 12% av funktionerna används" säger ingenting om systemets nytta. Det säger en del om att systemet inte riktigt används som det var tänkt, men det är ju någonting helt annat.

Så hur bör man tänka då? Jo...

  1. Är nyttan av de användningsfall vi behöver ordentligt utredda (med prislapp!), innan vi sätter igång att implementera/köpa in dem?
  2. Vilken nytta har systemet, sådant det faktiskt används, för vår värdeskapande process (kom ihåg vad jag skrivit om "grunkvärde")? Där har du nyttan!
  3. Är det ett problem att de 88 procenten inte används? Alltså, gör det något? Egentligen? Om det gör något, så kasta för all del in systemet och/eller dess användare i någotslags förändringsprocess och lös problemet. Men är det inget problem så strunta i det och gå vidare. Kanske bör du se över din utvecklings- eller införandeprocess (och det bör du alltid göra) så att du inte implementerar onyttiga användningsfall, men häng inte upp dig på "funktioner". Funktioner är inget, användningsfall och arkitektur är allt.

Inga kommentarer: