onsdag, maj 24, 2006

Grunkvärde i praktiken

Här finns ett exempel på grunkvärde i praktiken. Det är ett whitepaper som förklarar dåliga saker att göra om man har en applikationsserver. Nästan längst ner i dokumentet finns precis det slags IT-matematik som är så enkel och så viktig, men som så sällan görs (är det för enkelt?).

Räkneexemplet denna gång gäller vad nedtid kostar (=vad systemet är värt). Formeln i ett av fallen (en webbshop) lyder:

Antal transaktioner per timme x snittvärdet av varje transaktion).

I ett annat fall är det en affär som både har webbshop och vanlig butik. Systemets andel i processen är 50% (är systemet nere sker bara hälften av transaktionerna):

Antal transaktioner per timme x snittvärdet av varje transaktion x systemets andel

Folket på IBM använder dessa enkla formler för att visa hur dyrt det kan vara att fuska med kvaliteten. I pappret listas de elva vanligaste sätten att fuska med kvaliteten som de stött på när de besökt kunder som haft problem.

Samtliga fusk härrör från tagna affärsbeslut. Inget kan härröras till dåligt handhavande från den tekniska personalens sida. Inget beror på dålig programmering. Även de få fall i pappret där rena applikationsfel är källan till problemet, är det inget fusk från utvecklarnas sida. Allt ligger i investeringsbeslut rörande process, metodik, hårdvaruinköp, resurser avsatta till dokumentation. Investeraren bär ansvaret för investeringens ekonomi, ingen annan.

Inga kommentarer: