fredag, maj 05, 2006

Mjukvaruekonomi: Spänn av, det är inte teknik

Det första jag ska flytta över är mitt svammel / mina halvstrukturerade tankar om mjukvaruekonomi.


Spänn av, det är inte teknik

- "Ja det är ju IT det", sägs det, och blicken blir flackande. "Jag kan ju inte IT". Man misstänker att den som just yttrat sig inte riktigt vet vad som är bak och fram på en nätverkskabel. Vill inte riktigt befatta sig med saken. Det är ju IT.

Men samma person kan glatt räkna med personalkostnader, utan att för den sakens skull vara expert på HR-frågor. Eller förhandla om hyreskontrakt utan att veta hur man bygger hus. Eller göra en avräkningskalkyl på en plåtpress utan att veta något om hur styr- och reglersystemet för den är uppbyggt.

Att räkna kostnader och intäkter för en mojäng kräver ju inte att man känner till hur den fungerar. Det är inte programmerarkunskaper som krävs för att göra beräkningar på mjukvara. Däremot finns det naturligtvis saker som man måste känna till. Det blir ofta fel när någon applicerar beräkningsmodeller som grundas i helt felaktiga antaganden.

Med det är alltså inte djup kunskap om programmeringstekniker som krävs. Till och med en ekonom kan lära sig räkna med IT.

Lektion 1: Det finns två slags IT i organisationen

På Beda Olssons Bageri finns det maskiner. Alltifrån truckarna som kör mjölsäckar, till det specialanpassade hypereffektiva förpackningsbandet. Skulle du fråga Beda Olsson skulle hon säga att det är rätt stor skillnad mellan truckarna och förpackningsbandet.

Truckar finns i många industrier. Men förpackningsbandet är hon ganska ensam om. Det är det som är hemligheten bakom den höga produktiviteten i hennes bageri.

Både trucken och bandet är teknik. Men medan den första är en stapelvara och vanlig syn i större bagerier, så är den andra diversifierande. Den skiljer ut Beda Olssons från andra bagerier, och hjälper henne att göra goda affärer.

På precis samma sätt fungerar IT. Det finns IT som alla andra har, och det finns IT som är diversifierande. Stödtrupper och spjutspets. Ett e-postsystem är viktigt, men ingår i allmänhet inte i spjutspetsen. Man tjänar i oftast inga pengar på att vidareutveckla e-posten i sig, däremot skulle man förlora pengar utan den, och man kan spara pengar om den har så låga omkostnader som möjligt.

Googles sökmaskiner däremot, det är pengagenererande spjutspets. Naturligtvis applicerar man inte riktigt samma beräkningsmodell för spjutspetsen som för stödtruppen. Stödtruppen är ett kostnadsställe, medan spjutspetsen är intäkt. För stödtruppen ska man hålla nere kostnaden, för spjutspetsen ska man se hur många kronor varje satsad krona ger.

Så hemläxan till nästa gång blir att tänka över vilket slags IT hos dig som är spjutspets respektive stödtrupp. Vad krävs för att hålla verksamheten rullande, och var sker själva produktionen? Vad har du och alla andra, och vad har du men inte de andra? Vad kan man köpa eller hyra, och vad måste man specialanpassa?

Kanske är din spjutspets ditt e-postsystem, medan söket är stödtruppen. Förmodligen har du system hos dig som är båda delarna. Försök då dela upp systemen i delsystem:

vad i systemet utgör spjutspets, och vad utgör stödtrupp?

Inga kommentarer: