måndag, maj 08, 2006

Mjukvaruekonomi 4: Hur prioritera?

(forts. fr. Del 3)

OK, vad har vi lärt oss? Jo, att det är smart med

  • Få men välfungerande grunkor...
  • ..som var och en stöder många värdeskapande processer

Vi har också lärt oss att det är skillnad mellan

  • Stödtrupper, dvs grunkor som även dina konkurrenter har, och...
  • Spjutspets, dvs grunkor som bara du har och som ger dig konkurrensfördelar

Och att fel i dessa grunkor innebär större kostnader än man tror. Och att du förmodligen bör ge dem en rejäl översyn, kanske vidareutveckla eller förbättra dem vartannat år.

Nu börjar vi närma oss den punkt då vi faktiskt kan veta svaret på frågan

Lektion 4: Hur prioritera?

Givet vad vi lärt oss innan kan vi dra några slutsatser, beroende på vad det är för system vi talar om:

Dina konkurrenter har samma IT-stöd för vanliga grejer som du (stödtrupperna). Det är alltså inte befogat att satsa pengar på att försöka förbättra stödtrupperna. Vinnare är den som tvärtom håller nere kostnaderna.

Men för att kunna hålla nere kostnaderna krävs det kanske satsningar. Stödtruppssystemen ska bara ticka och gå, utan att göra så mycket väsen av sig. Ingen ska behöva lägga mer än en ynka del av sin tid på att hålla stödtrupperna rullande.

Eftersom stödtruppssystem ofta är av det slaget att det finns många leverantörer, är det lite "köparens marknad" över dem. Det kan löna sig att omförhandla eller lägga ut på kontrakt (även om du har intern IT-personal). Detta sänker kostnaderna.

Även stödtruppssystemen behöver ses över vartannat år. Därför bör de vara av ett flexibelt snitt, så att de lätt låter sig ses över och konfigureras om och anpassas efter nya förutsättningar. Eftersom spjutspetsar alltid byggs för att kommunicera med stödsystemen, bör stödsystemen dessutom vara av typen "öppna lösningar", alltså bygga på öppna standarder för kommunikation. Leverantörerna och tillverkarna av stödsystem vet detta. Därför bygger de ofta in spärrar som gör det svårt att integrera spjuspetsar med stödtrupperna. Det gör att en all-in-all-lösning för t ex e-post som verkar vara väldigt billig blir svindyr eftersom varje försök att göra något mer av dem blir svårt, dyrt, och krångligt.

Just bland stödsystemen har FOSS (Free & Open Source Software) funnit sin nisch. Dessa system är oftare enklare att bygga ut än andra.

Den stora kostnaden för illa fungerande stödsystem är ju allt som krävs för att hålla dem under armarna. Den stora vinsten med att satsa på felfria och självgående stödtrupper, är att du frigör resurser för att utveckla och/eller underhålla det andra slaget: spjutspetsarna. Det är i spjutspetsarna dina stora vinster genereras.

Så din första prioritering måste vara att se till att dina stödtrupper, de grundläggande funktionerna som även dina konkurrenter har, fungerar smärtfritt. Få ner antalet fel. Minska antalet tillfällen då IT-personal måste syssla med handpåläggning för att få det att fungera. Satsa på att göra dem självgående. Kanske outsourcing?

Mottot för stödtrupperna är "Varför ska en sån enkel skitsak som alla andra har krångla för oss?". Tänk på KISS (Keep It Super Simple).

När konstnaderna och krånglet för stödtrupperna går ner, då frigörs resurser. Dessa ska naturligtvis läggas på sådant som direkt påverkar marginalerna. Nu kan du få tid och pengar att faktiskt utveckla din verksamhet. Automatisera, fixa till webbplatsen och göra den till ett proaktivt verktyg för att kommunicera med kunden, ordna och fixa så att du blir bättre än dina konkurrenter.

Men då är det viktigt att vi slutar titta på IT-ekonomin för en stund. Annars är risken att vi låser blicken i IT-träsket. Nu handlar det i första hand om hur du vill utveckla din verksamhet, och det kan du bäst själv.

Däremot, när du kommit på ungefär vad det är du vill du ska göra, då är det dags att ta på sig IT-glasögonen igen. För även utveckling kan bedrivas på antingen ett ekonomiskt eller ett fullständigt vansinnigt sätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Grunkvärde"?? Låter inte som nåt jag läste i ekonomin

Ola Berg sa...

Hehe, det tror jag att du gjorde, egentligen. Fast "Värdet av investeringarna" låter så trist.

Anonym sa...

jo men det är ju inte IT systemen som ger vinsten, sen kan du kalla dom spjutspetsar hru mycket som helst. Det är inte programmerarna som drar in stålarna, det är affärsmannen!

Ola Berg sa...

Hmm... jag menar nog att vare sig affärsmannen eller programmerarna drar in stålar. Det gör kunden. Som en del av processen. Och för att effektuera processen behövs ibland mjukvara. Alltså tar mjukvara del i processen. Och som del i processen har den ett värde (grunkvärde). Och har den ingen del i processen så är den utan värde. Och då ska den skrotas, och programmerarna ska skolas om.