måndag, maj 15, 2006

Men om man vill förnya då?

Jag var lite elak här. Det handlade om Bob Suh från Accenture som i Computer Sweden sade att väldigt många företag dröjer för länge med att uppdatera sina system.

Jag gav honom rätt, men hade inte mycket att ge dem som faktiskt redan satt sig själva i klistret, annat än dessa ord:

Verksamheten måste för det första fatta att det man betalar för nu är priset för gamla synder. Man valde en väg för två år sedan (eller tidigare) som kändes enkel, men som blundade för avskrivningstiden för systemet.

Så visst OK. Vi blundade för det. Vi får ta konsekvenserna. Men vad i hela friden gör vi nu, då?

Så som ett svar på den frågan följer här min punktlista för hur ni ska bära er åt:

  • Planera för en uppdateringscykel. Alltså en sådan ni redan borde ha planerat för. Lägg den gärna en liten liten bit in i framtiden, så att ni har tid att skaffa er utrymme för den. Om det är något som måste patchas eller joxas ihop precis nu, så gör för allt i världen det först, men börja sedan uppdateringscykeln.
  • Börja en första kravfångningsrunda, a la RUP. Dvs identifiera de drabbade, deras problem, samt problemens kostnad. Det är nu ni inser hur bra det var att ni redan har bokfört per system: nedtid, handpåläggningstid osv så att ni har god koll på kostnaderna. För det gör ni väl, bokför?
  • Genomför rotorsaksanalys (ställ frågan varför till problemen lika många gånger som en femåring frågar "varför"), så att ni får grepp på de riktiga problemen. Kolla kostnaden för dem. Problemens kostnad är taket på lösningens budget.
  • Prioritera. Här kan jag inte hjälpa er, men ni borde ha ett gott underlag vid det här laget.
  • Skissa på en arkitektur som löser problemen. Fokusera på de viktigaste problemen. Se om inte den arkitekturen kan implementeras stegvis.
  • Skapa rum för att utveckla lösningar (i både process och system) för det första steget. Kanske inser ni nu att ni först och främst måste ta hand om något gammalt skrot som hindrar er oproportionerligt mycket; och därigenom vinna handlingsutrymme. Se vad som kan göras med egen personal, och vad som kan göras med inhyrd.
  • Gör en projektplan för steg 1 och sälj in den stenhårt till hela organisationen. Ge den ett namn, och kommunicera precis vad som ska ske i steg 1. Blanda inte in de övriga stegen. Folk blir förvirrade om de måste hålla isär era löften för steg 1, och era drömmars mål (efter steg 2, 3, 4, 5 osv). De tror bara att ni lovar att alla problem ska lösas i steg 1.
  • Börja utvecklings och införandeprocess för steg 1, i enlighet med en god, iterativ, affärsdriven utvecklings-/införandemetod *host*R*host*UP t ex.
  • Leverera iterationerna och gör alla hysteriskt glada över förbättringarna.

Inga kommentarer: