fredag, juni 30, 2006

Sommarlovsteatern!

Sommarlovsteatern på P1 rockar i vanlig ordning. Nu senast har de kört en väldigt spännande och bra fantasypjäs som heter "Skämmerskans dotter". Som "skämmerska" har man gåvan/förbannelsen att i folks ögon se precis allt det som de skäms över. Lysande upplägg.

Men ack! Så har man missat några avsnitt. Som tur är finns pjäsen på webben. Men hur lösa det på landet, där inget bredband finns? Få över pjäsen på CD kanske?

Lite windowstips för den händige:

Tanka ner strömmande RealMedia

Högerklicka på länkarna, t ex första avsnittet "http://www.sr.se/p1/lovteatern/sounds/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/1.ram" och spara filen (inte köra eller lyssna eller någonting sådant).

Öppna den här ".ram"-filen i en texteditor. Vad ser man? Aha, en URL!

rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/1.rm

URL:en pekar på själva ljudfilen.

Nu behövs ett nedladdningsprogram som begriper sig på "rtsp"-protokollet (se i början på URL:en). Jag använder FlashGet.

Bara att mata in alla pjäsens URL:er:

rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/1.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/2.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/3.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/4.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/5.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/6.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/7.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/8.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/9.rm
rtsp://lyssna.sr.se/barn/lovteatern/2006/sommar/1.skammerskans_dotter/10.rm

Ut i solen och dricka kaffe, komma in igen: klart!

Nu kan man lyssna i RealMedia åtminstone. Men få över till CD då? Eller till mp3-spelaren?

Konvertera RealMedia till t ex mp3

Nästa steg är lite lurigare. Det finns nämligen zillioner betalprogram som konverterar rm till mp3. Svårt att hitta gratisprogrammen då!

Jag använder Free RM to MP3 Converter från jodix.com.

Efter ett par minuter har jag rm-filerna konverterade till mp3.

Sedan in i CD-brännaren med mp3-orna, bränn en CD, lyssna.

Jag älskar radioteatern!

(och ja, jag betalar min TV-licens, och nej, jag kopierar inte och sprider P1:s upphovsrättsskyddade material till andra. Vad jag gör är en konvertering till ett format som jag kan lyssna på, absolut fair use ur alla synvinklar).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt virusskydd fick spatt o id filen som trojan... normalt?

Anonym sa...

Tack för tipset om hur man rippar P1. men nu har de ju ändrat lite på tekniken. Alla program ligger nu i 30 dagars arkiv (bra), men länkarna går till javaskript som öppnar en popup. Så frågan är hur man hittar RTSP adressen till resp. program nu?