torsdag, juni 22, 2006

En ny kärlek - eXist

Har ni sett den? Har ni provat den? Jag talar om min nya kärlek: XML-databasen eXist!

Vad det är? Joo...

Det är en server, skriven i Java.

Servern innehåller ett enda tomt XML-dokument. Men du kan ta alla dina XML-dokument och stoppa in i det där dokumentet. Och söka fram dem. Och göra omvandlingar med XSLT. Och allt annat XML-igt man gör nu för tiden.

Plus att du har användare och tillgänglighetskontroll (förstås). Jag kan ge dig rätt att läsa vissa delar av det stora XML-dokumentet, och ge dig rätt att skriva vissa delar, och jag kan förbjuda dig tillgång till andra delar.

Världen har väntat på en riktig XML-databas. Åååh vad många tillämpningar man velat skriva under åren, tillämpningar som hade behövt eXist. Tillämpningar som tvingats använda relationsdatabaser eller filsystem.

Alltså, förstå mig rätt. Jag ogillar XML-hajp. Jag gillar filsystem. Jag gillar relationsdatabaser. Men för vissa tillämpningar gör sig XML alldeles ypperligt.

Tack alla utvecklare bakom eXist. Jag känner att ni har gjort mitt liv lite enklare från och med nu.

Inga kommentarer: